bubblesnaarbulgarije.reismee.nl

Hongarije

Vrijdag 10 augustus

Afgelopen nacht bleef het erg warm en we hebben slecht geslapen, ook al was onze overnachtingsplek bij de gasthof heel erg rustig.

We zijn op ons gemak vertrokken naar Hongarije, de grensovergang vormde geen probleem, geen douanier te zien. Bij de grens ook geregistreerd voor de tol. Dat gaat simpel. Er zijn meerdere kantoortjes waar dat kan, je geeft je kentekenbewijs ter inzage, vertelt hoe lang je vignet geldig moet zijn en rekent cash af. In sommige kantoortjes kun je tevens euro’s wisselen voor Hongaarse Forinten, dat ook maar gelijk gedaan.

Vervolgens naar Agard, een plaatsje 40 km ten noorden van het Balaton meer gereden via een 2 baans weg. De weg was niet echt druk en voerde door een paar dorpjes. De weg was gedeeltelijk erg slecht, maar er werd aan gewerkt en vele kilometers waren voorzien van een prima wegdek.

De omgeving was niet zo bijzonder: grote velden met uitgebloeide zonnebloemen en veel maisvelden, echter ook hier heeft het blijkbaar weinig geregend en de mais zag er dor uit.

Onze huidige verblijfplek is een mooie camping naast een druk bezocht thermaal bad.

De receptioniste was erg jong en sprak vooral Hongaars en een paar woorden Duits.

Ze werken niet met een computer, dus er gingen diverse lijstjes door haar handen voor ze de beschikbare vrije plaatsen paraat had.

Later kwam er een mannelijke receptionist, die klaagde dat de campingwifi veel klachten opleverde, te traag door een te kleine capaciteit, vervolgens zei hij ook niet zo blij te zijn met de EU, hij miste op verlerlei gebied het een zijn van de EU.

De camping is goed bezet en we kozen de enige vrije plek met veel schaduw, een beetje schaduw is welkom want Bubbles en onze koelkast hebben wat moeite met de warmte. Het is een mooie camping met mooi sanitair, wel is de sanitair capaciteit wat weinig voor zo’n grote camping. Er is een grote overkapte bbq-plaats met meerdere picknicktafels, een stenen bbq en een stookplaats waar je zo nodig varken aan het spit kunt maken. Er zijn op meerdere plekken overdekte picknickplaatsen met picknicktafels en er is zelfs een grote buiendouche voor de liefhebbers.

Er staan voornamelijk Hongaren, een Nederlander, een Deen en een Slowaak. Wat opvalt is dat er op de andere plekken en ook hier veel (alleenstaande?)vaders met kinderen kamperen.

Zaterdag 11 augustus

Gisteravond bleef het nog lang erg warm en er stond geen zuchtje wind, dus weer een warme nacht. Tegen de ochtend begon het te onweren en te regenen en koelde het af naar 19 graden.

Tegen tienen verzamelde zich een grote groep Hongaren van alle leeftijden, gewapend met koelboxen, een voorraad cola en extra banken bij het bbq-huis, tegen de avond verdween de groep weer.

We hebben gisteren bij de LIDL brood gehaald voor het ontbijt, we noemen het zaagbrood: het is heel vast gebakken en erg hard.

Tegen de middag kregen we nieuwe Hongaarse buren met een caravan. Een ouder stel dat voor het eerst met een (oude)caravan op pad is.

Ze probeerden een voortent aan de caravan te zetten, maar na een uur passen , meten en proberen was er nog geen vooruitgang. Toen gevraagd of ze hulp konden gebruiken, en dat wilden ze graag. Een half uurtje later stond de voortent en leken ze het te begrijpen, ze ritsten zelf daarna de zijwanden erin.

Vandaag ook op verkenning geweest in het dorp en bij het meer. Bij het meer zijn grote ligweiden en hier en daar zijn ligstoelen te huur, verder op meerdere plaatsen waterfietsen en kanoverhuur. Overal staan een soort tuinhuisjes met winkeltjes of horeca. Het geheel ziet er wel gezellig uit. Er loopt een prima fietspad rondom het meer en ook door delen van het dorp.

Het dorp bestaat voor het merendeel uit loodrechte straten, de hoofdweg geasfalteerd, de meeste zijstraten onverhard.

Alle supermarkten blijken hier 7 dagen per week open te zijn, vaak tot 22.00.

Zondag 12 augustus:

De camping staat sinds gisteren helemaal vol, het was gisteravond dan ook een drukte van belang, overdag gaat iedereen naar de thermaalbaden, maar de avond is voor bbq en gezellig tafelen. Vandaag pakken alle hongaren hun spullen in en gaan naar huis, dus de avond was bijzonder rustig.

In de middag kwamen onze hongaarse buren opeens met 2 flessen wijn en een doos bonbons, als dank voor de hulp bij het opzetten van de voortent. Protesteren hielp niet.

In de avond gaan eten bij een restaurant in het dorp, We hebben weinig buitenlanders gezien de laatste dagen, maar zaten tijdens het eten naast Belgen die daar een huis hebben.

Daarna wat opruimen, want morgen gaan we naar Belgrado.

Godelive

Leutig dat jullie wijn ? kregen. Laat het lekker smaken. Proost ? ? Goeie reis morgen.

Ben

Goed te lezen dat alles soepel verlopen is. Omgeving Balatonmeer is mooi. Voor de Hongaren een geliefde vakantie plek. Veel plezier nog.???