bubblesnaarbulgarije.reismee.nl

Koprivthitsa

Maandag 20 augustus: Vannacht kwamen de Italianen van 3 campers na enen thuis, vervolgens voerde een van hen een luidruchtig telefoongesprek, grrr.

Vanmorgen gedoucht in de ludieke doucheruimte van de camping, heerlijk warm water dankzij een zonneboiler, zelfs de bouwvakkers van de toekomstige Lidl begonnen pas om 08.00.

Na een hartelijk afscheid van de campingeigenaar en zijn vrouw zijn we naar Koprivthitsa gereden, 117 km vanaf Sofia. De weg was prima, aangelegd met hulp van de EU stond op de borden en liep soms door dorpjes. We reden door mooie natuur, bergachtig, veel zonnebloemen en mais. Toen het heuvelachtiger werd vooral veel weilanden, maar nagenoeg geen vee te zien. De huizen zijn vaak ook lastig te zien; veel bomen en struikgewas langs de rand van de weg. De laatste 15 km is de weg wat smaller en het wegdek verdient hier en daar wat onderhoud. Er is weinig verkeer.

Aangekomen in Koprivthitsa parkeren we op een grote parkeerplaats aan het begin van het dorp, er staan 2 bussen, een paar auto’s en 2 Italiaanse campers. De parkeerplaats zou betaald moeten worden, maar de slagboom staat open en er is niemand om parkeergeld te innen.

Koprivthtitsa is een oud dorpje met nog zo’n 350 huizen uit de periode 1840-1870. Andere dorpen uit de streek zijn door de Turken uitgemoord en platgebrand. De Turkse overheersing duurde van eind 14e eeuw tot eind 19e eeuw.

Er is zowaar een toeristeninfo die een plattegrondje voor ons heeft. We drinken koffie op een pleintje en wandelen dan door het dorpje. Er ligt op een heuvel een kerkje dat we natuurlijk bezoeken. Het kerkje en de kerktoren zijn felblauw. Er is net een groep Italianen binnen met een gids, beetje druk.

Het is een heel klein kerkje met veel iconen en schilderingen en een preekstoel van mooi houtsnijwerk. Entree was 1.25 euro pp. Daarvan onderhoudt en renoveert men het kerkje.

In het dorpje ligt ook nog een gebouw uit de 19e eeuw, daarin kan een klaslokaaltje bezocht worden en was een spinnenwiel en meerdere weefgetouwen opgesteld. Eigenlijk moest ook daar entreegeld betaald worden, maar we liepen tussen een groep Italianen.

Eigenlijk vie lhet dorpje ons een beetje tegen al lag het wel heel mooi tussen de bergen.

Vanuit Koprivthitsa zijn we naar het 30 km verder gelegen eco-kamp Klisura in Klisura gereden. Het eco-deel kunnen we niet ontdekken; het is een heel erg groot en mooi terrein met een hoofdgebouw met restaurant, een paar bijgebouwen en een aantal mooi uitziende vakantiebungalows waarin geen gasten zijn. Bij de receptie waren 3 personen aanwezig, maar slechts een jong meisje wilde ons helpen, de anderen negeerden ons gewoon.

We hebben ons ge-installeerd, maar eigenlijk is elektra de enige voorziening die er is voor kampeerders. Er zijn 4 toiletten bij het restaurant, waarvan 2 schone, werkende toiletten. Later op de dag arriveerde er nog een Duitse motorrijder met een tentje.

Het restaurant lijkt dienst te doen als lokaal cafe en speelgelegenheid voor de kleuters uit het dorp. Tevens verschenen rond 20 uur 8 jongeren voor een gezellige bijeenkomst in het tuinhuisje naast onze camper. Na een half uurtje waren hun zelf meegebrachte versnaperingen op en verdwenen ze weer.

Ben

Leuk verhaal weer. Veel plezier nog in Bulgarije.