bubblesnaarbulgarije.reismee.nl

Plovdiv

Maandag 27 augustus: Gisteravond lieten we Bubbles even loslopen, ze vond onmiddellijk een gat in de omheining waar ze doorheen kon.

Vanmorgen op weg gegaan naar Plovdiv, 80 km verder. We reden eerst door een troosteloze omgeving met vervallen, verwaarloosde huisjes die wel werden bewoond. Heel veel rommel rondom de huisjes ook. We denken dat het Roma dorpjes waren.

Over het algemeen ligt er weinig vuil waar we tot nu toe gereden hebben, maar in deze regio was enorm veel vuilnis gestort langs de weg.

De eerste 50 km was het wegdek niet best, daarna prima. Ergens was zo te zien een naar ongeluk gebeurd: er lag een auto in de sloot in onze rijrichting: de voorkant helemaal in elkaar, in de andere rijrichting lag ook een auto in de sloot, iets minder beschadigd. Politie en een ziekenauto waren aanwezig.

Wij konden nog doorrijden, maar even later werd alle verkeer omgeleid.

Onderweg weer heel veel velden met zonnebloemen, mais en koolsoorten. We zagen ook een groot veld wijndruiven.

Plovdiv is best een grote stad, onze parkeerplek ligt aan de westkant en we kwamen aan de ootskant de stad in. Het kostte even tijd, maar om half een reden we de parkeerplaats bij een permanente groentenmarkt en tegenover het stadion op. In Plovdiv is geen camping, de dichtstbijzijnde is 80 km, dus deze parkeerplaats is het alternatief. We vonden gelijk een plekje in de schaduw.

De groentenmarkt is niet erg druk bezocht, maar heeft een groot assortiment aan verse kwalitatief goede groenten en fruit.

We zijn naar het stadscentrum gelopen, een rechte weg van 2,5 km.

Plovdiv is een van de oudste steden van Bulgarije met een romeins theater en een oud stadsdeel.

We hebben in het centrum weer gezocht naar een toeristeninfo, en hoewel die op de bordjes stond, was ie onvindbaar.

Via een mooie winkelstraat kwamen we bij een klein amfitheater, leuk, maar niet wat we zochten.

Er zijn veel kebab/shoarmatentjes die heerlijke kebab verkopen, dus dat werd onze lunch.

Uiteindelijk vonden we het oude Romeinse theater; alle zitrijen waren oorspronkelijk van marmer, maar ze zijn gerestaureerd met gewoon beton. Er is nog een zuilengalerij aanwezig.

Er worden regelmatig concerten gegeven, de zitrijen waren voor daarom allen voorzien van zitkussens.

Het Romeinse Theater ligt in de oude stad die best aardig is om te zien. Smalle straatjes met veel houten huizen die merendeels mooi gerestaureerd zijn.

Uiteraard ontbreken de orthodoxe kerken niet, maar in de meesten mogen geen foto’s gemaakt worden.

We vonden ook een voormalige Derwishkerk. Derwish= islamitische geestelijke die het soefisme aanhangt, een mystieke interpretatie van de Koran; die alleen nog voorkomt rond Konia in Turkije.

Tegen vijven zijn we met een taxi teruggekeerd naar de parkeerplaats, kosten minder dan 2 euro.

We waren net op tijd terug voor het onweer. Het regent en onweert nu al uren, soms even een droge periode.

Leuk detail: het Duitse gezin met 2 kinderen dat naast ons stond in Veliko Tarnovo en dat we gisteren tegenkwamen in Kazanlak, staat nu ook op deze parkeerplaats.

Om precies 22.00 waren de hekken dicht. We kunnen nu dus niet van de parkeerplaats af tot 07.00 uur, dan gaan de hekken weer open.