bubblesnaarbulgarije.reismee.nl

Bachkovo

Dinsdag 28 augustus 2018: De nacht op de parkeerplaats in Plovdiv was heel erg rustig, de straten eromheen zijn in de nacht uitgestorven en de regen was ook gestopt. Om stipt 07.00 ging de poort weer open en begonnen de activiteiten. Er dook ook een man op die 5 lev parkeergeld kwam innen. De Duitsers waren toen nog in diepe rust en hebben geen parkeergeld betaald.

Overigens heeft Plovdiv heel veel mooie fietspaden tot ver in de buitenwijken.

We hebben afscheid genomen van het Duitse gezin en zijn eerst naar Kaufland boodschappen gaan doen. Kaufland is een enorm grote wat luxere supermarkt, daarna ons door het drukke verkeer de stad uit geworsteld en naar het zuiden gereden om een beroemd klooster te bezoeken; Het Bachkovo klooster werd al in 1083 gesticht. Het huidige gebouw stamt echter grotendeels uit de 17de eeuw, omdat het oorspronkelijke klooster door de Ottomanen ernstig beschadigd was. Er zijn prachtige schilderingen en een Icoon van de maagd Maria uit 1310.

In een stadje enkele kilometers voor Bachkovo telden we wel 10 winkels met trouwjurken.

Toen we de parkeerplaats van het klooster opreden konden we maar met moeite een plekje vinden; het was er heel erg druk en overal zaten groepen mensen te eten, drinken en dansen op zelf meegebrachte muziek. Er was enorm veel politie op de been. We hebben aan de politie gevraagd wat er aan de hand was. Zij vertelden dat al die feestvierders Roma zigeuners waren, maar dat niet alle Bulgaren Roma’s waren.

Even later raakten we in gesprek met een Duitse dame, Zij woont nu in Hamburg, maar is eigenlijk een Roma. Zij vertelde dat vandaag een feestdag was voor de zigeuners en dat deze van heinde en verre gekomen waren Om Maria te eren in dit klooster. Zijzelf kwam ook elk jaar met haar vader.

De toegangsweg naar het klooster is aan weerskanten bezaaid met restaurantjes en souvenirwinkeltjes. Eenmaal bij het klooster is het gelukkig gedaan met de commercie.

Een gedeelte van de binnenplaats van het klooster wordt gerenoveerd.

We moesten in de rij staan om het kloosterkerkje te bezoeken, reden: alle zigeuners willen bij binnenkomst het icoon van Maria aanraken en kussen. De kerk heeft zoals de andere orthodoxe kerken veel mooie schilderingen: alle muren, bogen en plafonds zijn beschilderd met taferelen uit de bijbel. Dan is er natuurlijk de wand met iconen, een preekstoel en een : bisschops stoel”. Een grote ronde goudkleurige kroonluchter en kleinere lampjes completeren het geheel.

Er was een eveneens beschilderde hal waar je de kaarsen kon opsteken.

Er was ook een 2e binnenplaats met nog een kleine kapel, helaas is die gesloten voor bezoekers. Toen wij daar aankwamen kwam er juist een familie uit de kapel, er was een peuter gedoopt. De grootouders waren duitsers en deelden naar goed gebruik een soort zoet breekbrood en er zoete koekjes uit aan de aanwezige familie, ze stonden erop dat wij ook wat lekkers aannamen.

Na het bezoek aan het klooster zijn we ong. 100 km door de bergen gereden, een heel mooie route, met veel bochten en veel mooie natuur. We kwamen door een wintersport dorp: grote hotels, een skilift en een te koop staand half afgebouwd appartementen complex. Het dorpje was uitgestorven, alleen in een bungalowpark zagen we wat activiteit en gasten.

In dit deel van Bulgarije wonen moslims, we zagen hier en daar een moskee.

We zien weinig vee in de weilanden, soms een kudde geiten of schapen met een herder, maar vandaag zagen wij ergens een grote kudde rundvee, allen uitgerust met koebel, er vlakbij lagen de herder en zijn hond te slapen in het gras.

Onderweg zagen we meerdere forellenkwekerijen, er was zelfs ergens een forellen museum.

We overnachten nu op een mini camping aan een meer in Dospat. De weg ernaartoe was de laatste 10 km erg smal, 1 baans en amper passeer ruimte.

De beheerster van de camping spreekt alleen Bulgaars. De camping is pas 2 jaar oud, maar ziet er slecht onderhouden uit. Het sanitair is wel netjes. Blijkbaar vonden ze samen douchen een gezellig idee: er zijn 2 herendouches en 2 damesdouches, de damesdouches zijn in een en dezelfde ruimte zonder scheidingswand.

Langs het meer staan overal verspreid caravans, ze staan er duidelijk het hele jaar.

Vanavond klonk uit 1 van de caravans bij het meer zigeunermuziek, klonk wel gezellig.

We zitten voor het eerst sinds lang weer binnen, het is flink afgekoeld naar 14,5 graden.

Nellie

Een bijzonder land voor mij alles onbekend.

Silex en Leni

Alweer veel gereisd, erg veel gezien en meegemaakt. Leuk hoor!
Groetjes Silex en Leni