bubblesnaarbulgarije.reismee.nl

Belogradtsjik

Thieu is nog niet helemaal de oude, maar we zijn toch naar het 2 km verder gelegen fort en de rotsformaties gewandeld. Bij de entree zat een mevrouw die alleen Bulgaars en Spaans sprak. Het Fort is tussen en op rotsen gebouwd, met een toegangspoort in een klein muurtje was het een onneembare vesting. Het oorspronkelijk fort dateert uit ong. de 3e eeuw van onze jaartelling, rond 1350 is er een extra buitenmuur bijgebouwd, in de negentiende eeuw zijn de huidige buitenmuren met poorten van het fort gebouwd. Niet alleen het fort is bijzonder om te zien, ook de vele bijzondere rotsformaties zijn het aanzien waard. Je kunt een wandeling van ong. 3 uur maken in het gebied.

Na de bezichtiging van het fort zijn we teruggelopen naar de camping, maar eerst hebben we een supermarkt gezocht, en gevonden. Het was even lastig: niets is herkenbaar als supermarkt, je ziet ergens een deur met bv. schilderingen van eten of posters van fruit. Soms ook posters op de ramen. Als je de deur open doet blijk je opeens in een voor ons Nederlanders, ouderwetse supermarkt te staan. Ze hebben echter veel produkten, ook een slagerij. Gelukkig ook gewoon gesneden brood, want dat hadden we nodig. Een bakker hebben we niet gezien. Onderweg kwamen we langs een klein winkeltje waar men van dierenhuiden warme winterkleding maakt. Er hing een hele rij vossenhuiden te wachten op verwerking.

Na nog een drankje(alleen fris of bier) bij een terrasje op het dorpsplein zijn we naar de camper gegaan. Op de camping hadden zich 3 Oostenrijkse campers geinstalleerd, zij zijn op weg naar de Zwarte zee. De temperatuur is inmiddels gezakt van 32 graden in Servie naar ong. 28 graden hier. Een heel aangename temperatuur. Er zijn hier veel vlinders, maar weinig insecten, wel nu en dan een hoornaar(reuze wesp).

Opruimen en morgen op weg naar Sofia.