bubblesnaarbulgarije.reismee.nl

Sofia

Zaterdag 18 augustus:

Gisteravond wist een hoornaar tot 2x toe binnen te komen in de camper; de eerste keer het beest weer naar buiten geholpen, de tweede keer wenste het beestje niet te vertrekken, helaas heeft ie die actie niet overleefd.

Vanmorgen voelde Thieu zich al weer een stuk beter. We zijn verhuisd naar het 200 km zuidelijker gelegen Sofia, de hoofdstad van Bulgarije.

De weg naar Sofia was door een mooie omgeving: bergachtig, een stuk wat vlakker met veel zonnebloemvelden en mais, langs een meer, hier en daar een dorpje, kortom afwisselend en bepaald niet vlak.

Bij veel huizen liggen halve boomstammen die nog gezaagd moeten worden voor de winter. In sommige dorpen stonden veel fruitstalletjes langs e weg.

Het wegdek was deels slecht, soms erg goed en op veel plaatsen werd aan de weg gewerkt wat af en toe wat oponthoud veroorzaakte. De bossages en struiken langs de weg worden slecht gesnoeid, met als gevolg dat een tweebaans weg maar berijdbaar is als een eenbaans weg.

In Montana hebben we getankt en gaven de pompbediende een fooi; de man was zeer verbaasd. Als de volgende pompbediende weer verbaasd kijkt, stoppen we maar met die fooien, dan zal het wel niet gebruikelijk zijn.

Net na de middag arriveerden wij in Sofia op onze overnachtingsplek. De plek was snel gevonden, ondanks dat bijna alle borden in het cyrillisch geschreven zijn. Maar goede coordinaten doen veel.

We staan 7 km van het centrum in een tuin, tussen een woning en een bedrijfje, de eigenaar heeft wat voorzieningen aangebracht zodat je er kunt kamperen: er is een douche/toilet deel, onder een afdak en met een boom in de ruimte, maar het functioneert naar behoren. Er is plaats voor ongeveer 5 kampeermiddelen en wij hebben nu een perenboom onder de luifel staan. Het terrein wordt bewaakt met camera’s en in de nacht hermetisch afgesloten met een ketting aan het toegangshek. Hoe veilig wil je het hebben?

We staan met 4, 2 Nederlanders, een spanjaard en een luiddruchtige Italiaan met 2 kinderen en een grote, vaak blaffende hond.

Minpuntje: de plek ligt naast de bouwput waar een Lidl gebouwd wordt en vandaag werd er gewerkt tot het donker werd.

De plek ligt 5 minuten lopen naar het metrostation en de metro brengt je binnen een kwartier naar het centrum voor 80 eurocent. Er is ook een Supermarkt vlakbij, deze keer herkenbaar voor ons als supermarkt.

In het centrum eerst op zoek naar een toeristeninfo, maar net als in Belgrado waren er wel bordjes die verwezen naar de info, maar de info konden we niet vinden.

Dan maar op pad zonder plattegrond.

Als eerste kwamen we een heel mooie orthodoxe kerk tegen, daar werd op dat moment een huwelijk ingezegend, dus dat was leuk. Later bleek dat er elk half uur een stelletje getrouwd werd, we hebben dus meerdere bruidsparen gezien.

We hebben nog de overdekte markt bezocht en een moskee. De vrouwen mochten alleen volledig bedekt de moskee binnengaan, dus kreeg ik een soort omslagdoek met capuchon.

We wilden ook graag een hele oude synagoge bezoeken, maar die was helaas gesloten vanwege “technische problemen”. Daarna een van de vele terrassen opgezocht en maar gelijk het avondmaal genoten. Eten en drinken hier is in vergelijking met Nederland spotgoedkoop.

Terug op de camping bleken we lawaaierige Italiaanse buren te hebben gekregen. 4 personen en een grote hond die bij elk geluid blafte. De werkzaamheden op de naburige bouwplaats duurden tot 22.00 en op dat moment verscheen er ook nog een Spaanse camper om te overnachten.

Zondag 19 augustus: Vanmorgen zijn de lawaai makende Italianen al vroeg weer vertrokken, de bouwvakkers hadden een rustdag, dus lekker rustig. Een handwas gedaan, die ik daarna op de waslijn van de campingeigenaar mocht hangen.

Dan weer met de Metro naar de stad, Op het metrostation leek het kaartjeskantoortje gesloten, dan maar op zoek naar een kaartjes automaat. Opeens ging het luikje van het kaartjeskantoortje open en bleek er toch iemand aanwezig om ons kaartjes te verkopen.

Aangekomen in het centrum vonden we nu ook ergens verstopt de toeristeninfo, gesloten op zondag!

Sofia heette in de oudheid Serdica, er zijn nog wat bijna intacte resten uit die tijd (4e eeuw) en heel veel opgravingen van oude funderingen. We hebben 2 kerkjes uit die tijd bezocht; het waren sobere gebouwtjes met muurschilderingen, een deel van die muurschilderingen is bewaard gebleven.

Een van de kerkjes ligt op de binnenplaats van hele hoge gebouwen.

Daarna kwamen we langs een gebouw(ministry of education and science) waar 2 wachters elke 5 minuten een strak ritueel afwerkten, het leek een soort wisselen van de wacht, maar dat was het niet. Ze voerden hun act op in de brandende zon.

De volgende halte was de rRussisch orthodoxe kerk, een juweeltje van binnen en buiten met heel veel iconen. Helaas mochten er binnen geen foto’s gemaakt worden. In de crypte van de kerk lag een relikwie van een of andere patriarch: veel mensen schreven iets op een briefje en lieten dat achter bij de tombe, maar eerst werd de tombe gekust en werd er gebeden.

Vervolgens een kerk waarin een doopsel bezig was, zagen we gisteren allemaal bruidsparen, vandaag was het doopdag.

Dan naar de Alexander Nevski-kathedraal, die is gebouwd tussen 1892 en 1912 ter ere van de naar schatting 200.000 Russische soldaten die zijn gevallen tijdens de Russisch-Turkse oorlog (1877-1878) in een poging Bulgarije te bevrijden van de Osmaanse (Turkse) bezetters. Het is de zetel van de patriarch van Bulgarije.

In het park voor de kathedraal was een soort antiekmarktje, ze hadden best leuke oude spullen, ook waren er meerdere stalletjes die Iconen probeerden te verkopen.

Sofia heeft heel veel heel erg grote gebouwen, met vaak mooie gevels, zo ook het Nationaal theater.

Uiteindelijk in de overdekte markt ons kant en klare avondmaal gekocht: Je kunt diverse gare soorten vlees, groenten/ salade en aardappel/rijst kopen. Elke kombinatie is mogelijk. Thuis even opwarmen en eten maar.

Vanavond verschenen op de camping opeens 3 italiaanse campers, ze zijn wel gebleven, maar het sanitair en faciliteiten beviel hun duidelijk niet. De eigenaar heeft hen verteld dat ze op eigen risico ergens vrij kunnen gaan in de stad, maar dat dat niet echt veilig is.

Toen het al donker was verscheen er nog een grote zwarte bus. Bij de bus behoren 4 twintigers uit Nieuw –Zeeland. Zij hebben de bus in Engeland gekocht en maken nu een rondreis Europa. De tuin met plek voor max 5 voertuigen, is nu gevuld met 7.

Godelive

Goed dat Thieu zich weer beter voelt!! ? ?

Annie en Wim

Gelukkig gaat het beter met Thieu!
We volgen jullie verhalen met veel plezier!

Groetjes Wim en Annie

liduinmarkens@hotmail.com

Wij gaan eind mei naar Bulgarije en Roemenie. Net als jullie met campertje en hond. Ik lees je verhalen dus met veel belangstelling. Leuk!
Laten jullie de hond achter in de camper als je bv naar Sofia gaat of neem je hem mee?
Is het niet te warm om hem in de camper te laten?
We hopen eigenlijk met de fiets (hond achterop) naar Sofia te kunnen....