bubblesnaarbulgarije.reismee.nl

Troyan

Dinsdag 21 augustus:We hebben voor het eerst sinds lange tijd weer eens prima geslapen vannacht. Het lege vakantiepark Klisura was doodstil, de nachttemperatuur was ong. 14 graden en Thieu is weer helemaal de oude. Vandaag een ritje van ong. 200 km voor de boeg.

Om 8 uur komt het personeel van het park, wat te doen? Gazons maaien en sproeien, de receptioniste is druk met haar telefoontje.

Wij rijden na het ontbijt naar de Troyanpas. Een mooie route met veel haarspeldbochten, de weg is goed en er is weinig verkeer. We komen een stokoud Bulgaars volkswagenbusje tegen met daarachter een stokoude caravan. Alle bulgaarse kampeermiddelen, vooral campers die we tegenkomen zijn oud.De loofbomen worden plotseling vervangen door kale vlaktes. Geen naaldbomen als overgang. De Troyanpas ligt op 1450 meter en is daarmee de hoogste bergovergang in Bulgarije. De naastgelegen berg is 1750 meter en op de top staat een geweldig monument dat in 1978 werd opgericht ter gelegenheid van het feit dat 100 jaar terug de Turken uit het gebied werden verdreven en het is opgedragen aan de Russische troepen die het er bijzonder zwaar gehad hebben. Op de pas zelf beginnen enkele wandelroutes, ook ligt de pas in een Europeesche (E3) wandelroute van 700 km, waarvan 80 km door dit Bulgaarse natuurgebied loopt. Er liggen op de route meerdere berghutten, alles keurig aangegeven op de pas. Op de pas ontmoeten we ook een Bulgaars echtpaar dat waarmee we gisteren een praatje hebben gemaakt in Koprivthitsa. Zij reizen per auto door hun vaderland.

De weg naar beneden bestaat weer uit erg veel bochten. We komen zowaar een Bulgaarse camper tegen. De weg is duidelijk toe aan onderhoud. De Bulgaren hebben de nare gewoonte om struiken te snoeien precies tot de rand van de weg, omgevallen bomen worden afgezaagd precies op de wegrand, als je een keer een beetje moet uitwijken heb je kans op een boomstam door je ruit.

Na de pas rijden we naar Troyan monastry, het op 2 na grootste klooster in Bulgarije, aan het begin van de 15e eeuw gesticht.

Het is best druk op de parkeerplaats van het klooster en blijkbaar kun je er ook overnachten, er staan een Engelse en een Bulgaarse caravan waarin duidelijk ter plekke gekampeerd/overnacht wordt.

Het kloosterbezoek is gratis, wel staat er een bus voor donaties.

Het is een erg mooi complex, bestaande uit een paar gebouwen met veranda’s, ziet er een beetje Oostenrijks uit. Er staat een prachtige kerk met een heel mooi interieur, alle muren en plafonds zijn beschilderd met taferelen uit de bijbel, de hoofdwand is behangen met Iconen. Er hangt een enorme kroonluchter midden in het kerkje. Men is duidelijk bezig met restauratie van de schilderingen, de zijbeuken bevatten nog ernstig door de tijd aangetaste schilderingen. Naast de kerk staat een rond kapelletje waarin tijdens ons bezoek net een doop van een peuter plaatsvond. We kennen de dooprituelen van de orthodoxe kerk niet, maar het kind werd in zijn nakie in een kleine doopvont gezet terwijl de priester een heel verhaal hield en het kind af en toe optilde.

Daarna naar onze volgende overnachtingsplaats, een camping met engelse eigenaren bij Veliko Turnovo, maar eerst een supermarkt opzoeken. Die vonden we dicht bij het dorp, een Lidl, een Billa en een Kaufhof. Keus genoeg hier.

De camping ligt 14 km buiten Veliko Turnovo. De receptie is uitermate vriendelijk, de camping is niet druk en het zwembad wordt gebruikt door de lokale bevolking.

De plekken zijn groot, maar erg scheef, waterpas staan is onmogelijk.

Tegen de avond komt er een auto met een erg vreemde nummerplaat met daarachter een caravan de camping oprijden. Het blijken Israeliers zijn die de caravan gehuurd hebben in Duitsland om een half jaar door Europa te reizen. Maar door Europa reizen voor Israeliers geeft veel problemen met verblijfsduur, visa en verzekeringen. Dan is er voor hen ook nog een probleem met Schengen en niet Schengen landen. Ze reisden tot nu toe vooral door Oost-Europa om de plaatsen van de herkomst van hun ouders te bezoeken..

Nellie

Prachtig verhaal

Bart

Jeetje, wat een inspiratie. ?