bubblesnaarbulgarije.reismee.nl

Batak

Woensdag 29 augustus: Vanmorgen tijdenshet ontbijt besloten we niet in Dospat te blijven, maar te verhuizen naar een camping 60 km noordelijker. Het campingkje in Dospat lag wel mooi en rustig aan een meer, had een enorme ingerichte keuken voor kampeerders en er waren veel wandelmogelijkheden, maar dat was het dan ook.

Het supersmalle weggetje vanaf de camping naar de bewoonde wereld reden we zonder tegenliggers, dus dat was makkelijk. Daarna volgde een bijzonder mooie route, weer met veel haarspeldbochten, maar ook langs meerdere (stuw)meren. Onderweg moesten we stoppen voor een kudde paarden en een paar maal voor een kudde runderen.

Bij alle meren stonden aan de oevers kampeerders, een camping konden we niet ontdekken.

De meren zijn stuwmeren en er mag niet in gezwommen worden, maar er wordt volop gevist.

We reden bij het laatste meer over de stuwdam, de dam wordt permanent bewaakt; een mannetje zit bij een huisje heel de dag te…….? Lijkt ons een vreselijke baan, maar ja…het is wel werk.

Ergens onderweg stond bij een drinkplaats een heel mooi kapelletje, dat moest toch echt bezocht worden.

Alles in bescheiden vorm erop en eraan van de grotere kerken, er stonden een paar brandende kaarsjes, dus we waren niet de eerste bezoekers vandaag. Ik heb drie kaarsjes gekocht een aangestoken.

De camping in Batak waar we al voor het middaguur arriveerden ligt ook aan een stuwmeer. Het is een camping onder Bulgaars beheer, de nog jonge beheerders hebben in Amerika gewoond. De camping is aangelegd op terrassen en nog best goed gevuld met vooral Bulgaarse kampeerders en een enkele kampeerder uit West Europa.( Ier, Duitser, Fransman). Na installeren zijn we naar het dorpje gefietst. We wilden Bubbles niet meenemen, maar toen ze ons de fietsen zag pakken begon ze te dansen, dus haar maar meegenomen in de fietsmand. Er zijn langs het meer verrassend veel hotels en toeristische locaties. Er wandelen ook overal wel mensen. In het dorpje staan een paar kermisattracties waaronder een echte ouderwetse zweefmolen, er zijn een paar restaurantjes en een mini supermarktje. Er staat een enorm onafgebouwd complex naast het meer, ruwbouw etages zijn klaar en toen is men jaren geleden met de bouw gestopt.

Zaten we in Dospat op 1100 meter hoogte, deze camping ligt op 1000 meter hoogte.

Het is heerlijk weer overdag, ong. 27 graden, maar als de zon onder gaat koelt het ook razendsnel af naar 14 graden.

Donderdag 30 augustus:Het werd vanmorgen al snel weer aangenaam zonnig weer.

Een rustdag vandaag: dwz. Een beetje schoonmaken, de watertank bijvullen, vuil water afvoeren, en een wasje draaien. Een wasbeurt kost 2,5 euro. De was was bij een beetje wind droog in anderhalf uur.

Vanmiddag verscheen een Nederlandse auto op de camping met daarin een dame die in haar eentje een rondreis Oost Europa maakt. Tevens verscheen een man op ons veld die begon te zwaaien, oké, dan maar terugzwaaien.

Even later bleek het de Fransman te zijn die naast ons stond in Veliko Tarnovo. Zij waren blijkbaar op dezelfde dag bij het Bachkovo klooster geweest als wij. Ze hadden daar willen overnachten, maar dat was hun door de politie verboden.

Ze hadden grote moeite campings te vinden omdat ze geen idee hadden hoe coördinaten in te voeren in de navigatie. Campings staan nl. heel slecht aangegeven, soms pas voor de ingang. Met wat hulp is het coördinatenprobleem nu opgelost.

Er vliegen hier mooi gekleurde vlinders, heel veel zwaluwen en een kleine lawaaimaker die loopt als een kwikstaart en vanuit de verte een beetje lijkt op een mus.

Kreeg zojuist weer een mail van Ziggo dat mijn mailaccount geblokkeerd is omdat er vanuit diverse ip’s mail is verstuurd; Ziggo gaat er dan vanuit dat mijn account gehackt is. Je krijgt een link waarmee je je wachtwoord kunt veranderen en dan wordt je account weer gedeblokkerd. Het was al de derde keer binnen een jaar.

Ziggo zegt dat je overal vandaan altijd kunt mailen en je mail lezen; niet dus. Protest help niet, want de blokkade wordt “geregeld door het Ziggo-systeem” grrr.

Bart

Weer een leuk verslag en mooie foto's